Matthew Amoah voor even een Black Star

januari 2002 uit de Gelderlander

In Mali begint vandaag de strijd om de Afrika Cup. Het gastland opent het tweejaarlijks terugkerende toernooi met een wedstrijd tegen Liberia. Tot de deelnemers behoort ook Ghana, met in zijn midden een nieuwe Black Star, Vitesse-speler Matthew Amoah.

In Accra, de hoofdstad van Ghana, waren de Black Stars de afgelopen dagen bijeen. Black Stars is de officiële bijnaam van het nationale voetbalteam van Ghana. Het team bereidt zich voor op de strijd om de Afrika Cup, die vandaag in Mali begint. Voor het eerst is Matthew Amoah (21), speler van het Arnhemse Vitesse, van de partij.

Amoah scoort voor Ghana

Amoah scoort voor Ghana

Het is stoffig in de stad, want de voorbereidingen vallen midden in het droge seizoen. De Ghanese voetbalvelden hebben in deze tijd nauwelijks gras. Dit geeft het trainingskamp van het nationale team dan ook de uitstraling van vergane glorie. De weg er naar toe zit vol met kuilen. Van het basketbalveldje op hetzelfde trainingscomplex hangt de ring, zonder netje, helemaal scheef.

Lange tijd is Ghana een grootmacht geweest in het Afrikaanse voetbal. Geen enkel land heeft vaker dan Ghana (vier keer) de Afrika cup gewonnen, maar de laatste victorie dateert alweer van twintig jaar geleden. Zoals in alle Afrikaanse landen is voetbal ook in Ghana een nationale passie. Iedereen praat over de Black Stars. Heel Ghana droomt ervan ooit aan het WK te mogen deelnemen, maar ook ditmaal ging het in de voorronde al mis. Nigeria, met grote namen als Kanu, Finidi en natuurlijk ook Amoah’s clubgenoot Babangida, kwalificeerde zich ten koste van Ghana. De enige kans op glorie dit jaar is de Afrika cup.

In het huidige team van Ghana is Samuel Kuffour, de verdediger van Bayern München, de grote ster. Maar hij is niet de enige. Zo wordt de jonge Derek Boateng, die bij Panathinaikos in Griekenland speelt, door diverse topclubs gevolgd. “We hebben een jonge ploeg”, vertelt Matthew Amoah, “een team voor de toekomst. Sommige spelers voetballen in Ghana, die hebben natuurlijk niet hetzelfde niveau als de jongens die in Europa met voetbal hun brood verdienen. Maar het zijn wel goede spelers en ik denk dan ook dat we een goed resultaat kunnen neerzetten.”

In Ghana is ‘Amwah’, zoals zijn naam hier wordt uitgesproken, niet een van de bekendste spelers. “In Accra kennen niet veel mensen mij. Maar in Tema, waar ik vandaan kom, weet wel iedereen wie ik ben. Daar kennen mensen ook Vitesse wel.” In Tema, waar zijn moeder nog steeds woont heeft Amoah sinds kort ook een eigen huis. Een paar maanden geleden is hij zelfs getrouwd, met een meisje ook uit Tema. “Ik ben bezig om mijn vrouw naar Nederland te krijgen, maar mijn familie woont allemaal nog hier.” Matthew is de jongste van vijf kinderen. Hoewel de familie misschien niet hetzelfde levenstandaard had als een gemiddeld gezin in Europa, is de familie nooit arm geweest. Een schoolopleiding, zoals Matthew heeft gehad, is lang niet voor alle Ghanese kinderen weggelegd. Bij elk stoplicht staan jongetjes die nooit naar school gaan en in leven blijven door kranten of zakjes water te verkopen. Anderen wassen elke keer maar weer de ruiten van de auto’s, hopend op een paar kleine muntjes.

In Ghana zijn de verwachtingen voor deze Afrika Cup onder de voetbalfans niet al te hoog. In lokale kranten staat veel kritiek op de bondscoach Fred Osam Duodu, een Ghanees die volgens de pers alleen maar orders van de voetbalbond uitvoert en geen eigen visie heeft. C.K. Akunnor, de vorige aanvoerder van het nationale team en speler bij VfL Wolfsburg in de Bundesliga, is om onduidelijke redenen niet geselecteerd. De bondscoach heeft een week voor het toernooi nog steeds geen nieuwe aanvoerder gekozen. Amoah kent zijn coach nog maar nauwelijks twee weken en moet lachen om de vraag of hij denkt dat een buitenlandse coach beter zou zijn, want dat is altijd een gevoelig onderwerp in Ghana. “Ik denk dat het beter is een buitenlandse coach voor Ghana aan te stellen.” Maar hij nuanceert vervolgens snel. “Oké, een Ghanese coach kan ook wel, maar dan zou hij wel ervaring moeten hebben opgedaan in Europa.”

De Afrikaanse manier van organiseren is wel heel anders dan die in Nederland, heeft Amoah gemerkt. “Voor mijn eerste oefenwedstrijd in Spanje moesten we ergens om twaalf uur ’s middags zijn. Toen ik kwam, was er nog helemaal niemand.” Ook de dag voor het vertrek naar Mali gaat het er ook nog losjes aan toe bij de Black Stars. “De coach klaagde tegen mij dat niet alle spelers in het hotel waren, maar dat is zijn eigen schuld. Er is niet eens een programma, helemaal niks.” Toch ergert hij zich niet echt. “Ik ben hier natuurlijk geboren en ik heb hier gewoond. Ik ben gewend aan het leven hier. Als ik in Europa ben, mis ik mijn familie heel erg. Dat is soms ook moeilijk. Ik ga elk jaar twee keer naar Ghana. Ik weet heel goed hoe het hier is.”

Amoah staat in Ghana bekend als een gedisciplineerde jongen. Dat kan niet van al zijn medespelers gezegd worden. George Blay, een verdediger die bij Standaard Luik in Belgie speelt, miste uiteindelijk zelfs het vliegtuig naar Mali. De dag voor het vertrek hadden de spelers een paar uur vrije tijd gekregen, waarop Blay naar het enkele honderden kilometers verderop gelegen Sekondi vertrok. Toen het vliegtuig al in de lucht hing, meldde George Blay zich vervolgens in het kantoor van de Ghanese voetbalbond. Volgens een woordvoerder kon Blay niet recht meer lopen, nauwelijks in volledige zinnen praten en stonk hij vreselijk naar alcohol. Dit verhaal vormde het spectaculaire slotstuk van een lang spel dat sommige geselecteerden met hun coach speelde. De coach had kenbaar gemaakt dat alle spelers zich bij het team diende te melden zodra ze in het land zouden arriveren. Enkele spelers bleken liever bij hun familie en vrienden te blijven dan zich in het trainingskamp te melden.

Ondanks de losse Afrikaanse aanpak en de problemen met de coach, is Amoah opmerkelijk positief over de kansen van Ghana in de strijd om de Afrika Cup. “Ik ben bij twee oefenwedstrijden, tegen Egypte en de Baskische selectie in Spanje, geweest. We verloren beide keren, maar toch heb ik er een goed gevoel aan overgehouden. Ik denk dat we bij de beste vier kunnen komen.” Tegen Egypte speelde hij als rechtsbuiten, hoewel Amoah de bondscoach Heeft verteld dat hij liever op het middenveld, achter de spitsen, voetbalt. “Ik hoop dat ik in Mali een basisplek krijg, maar dat weet ik natuurlijk nog niet. Ik kan gelukkig op meerdere posities spelen.”

Matthew Amoah heeft meerdere redenen om zich tussen de beste spelers van Afrika te bewijzen. Misschien kan hij de aandacht trekken van grote Clubs uit Europa. “Ik hoop ooit nog een keer voor een Engelse of Spaanse club te spelen.” Maar voorlopig gaan zijn gedachten voor de toekomst uit naar Nederland. Hij hoopt een vaste plek bij Vitesse terug te verdienen. Nog altijd vindt Amoah het jammer dat Koeman weg is bij Vitesse, maar wat er verder achter de schermen gebeurt, volgt hij niet precies. Amoah weet ook dat het lastig zal zijn in de toekomst steeds voor het nationale team uit te komen. “De clubs kunnen je nooit altijd vrijgeven als het nationale team een wedstrijd heeft.”

Met de andere Ghanezen die in Nederland voetballen, heeft Amoah niet veel contact. Christian Gyan van Feyenoord is er in Mali niet bij omdat zijn zoontje ziek is. Abubakari Yakubu van Ajax is evenmin aanwezig. Amoah: “Hij is wel uitgenodigd voor de selectie. Ik weet niet waarom hij niet is gekomen.”

In de poulewedstrijden komt Ghana onder andere het team van Zuid Afrika tegen. Daar staat Hans Vonk, de doelman van Heerenveen, onder de lat. Ook bij Marokko, een andere tegenstander, zitten meerdere spelers in de selectie die Amoah kent van de Nederlandse eredivisie. Amoah heeft daar geen speciaal gevoel bij. Wel bijzonder noemt hij het feit dat hij de komende weken twee clubgenoten tegenkomt. Mahamadou Diarra speelt voor het thuisland Mali en Tijjani Babangida komt uit voor Nigeria, een van de grote kanshebbers voor de titel. Als Mamadou Zongo op tijd hersteld was geweest van zijn knieblessure, zou hij ook zeker hebben gespeeld voor Burkina Faso.

Voordat de Black Stars deze week op het vliegtuig stapten richting Mali, werd nog snel even een bezoek gebracht aan de president van Ghana. Amoah, vlak voor de audiëntie: “Ik denk dat het altijd gebeurt voor een toernooi. Daar heb ik geen probleem mee. Ja, het is eigenlijk wel leuk. Ik heb de president nog nooit gezien.”

One Response to Matthew Amoah voor even een Black Star

  1. […] jeugd ook in de opstelling een plek krijgt, moeten we afwachten. Ik verwacht de inmiddels ervaren Matthew Amoah in ieder geval wel te […]

Geef een reactie

