“Iedereen in Afrika is bang voor ons”

Amoah spreekt

Op vrijdag 12 maart 2010 sprak BlikopGhana met Matthew Amoah. Het gesprek was onderdeel van het onderzoek voor het artikel in de NRC, in de aanloop naar de WK oefenwedstrijd tegen Nederland. Voor de trouwe lezers van BlikopGhana volgt hier het hele interview.

Heb je nog wel eens contact met je Ghanese oud-ploeggenoten Abubakari Yakubu en Fred Benson?

Ja,  ik bel nog regelmatig met Yakubu. Hij traint nog altijd. Vitesse wilde niet met hem verder daarom is hij nu zonder club. Ik denk dat hij nog wel terugkomt. Fred zit nu in China, dus daar heb ik niet makkelijk contact meer mee.

Wat verwacht je van het WK?

In 2006 kwamen we bij de laatste 16. We zijn nu beter dan 4 jaar geleden want we hebben nu meer ervaring. Ik hoop vooral dat Ghana het goed doet, maar daarna ben ik voor Nederland. Tegen Brazilie verloren we, maar hadden we meer balbezit. Fouten zijn beslissend. Als je wint ben je een ronde verder, zo simpel is het. Mooi voetbal is wel leuk, maar je moet ook kunnen afwachten op fouten van de tegenstander, zoals Brazilie tegen ons deed.

Hoe zie je de voorbereiding naar Zuid Afrika, doet de Ghanese bond dat professioneel?

De Ghanese bond is steeds professioneler aan het worden.  

Wat kan je zeggen over je medespelers?

Ik heb van alle spelers vooral contact met Eric Addo, Richard Kingson, Anthony Annan en George Owu.

 Als Micheal Essien niet meedoet, is dat heel jammer. Maar we hebben wel andere spelers die in zijn rol kunnen spelen.

 Als Stephen Appiah er is, is dat goed voor het team. Tuurlijk wordt het moeilijk voor hem want hij heeft geen wedstrijdrite. Ik denk wel dat hij meegaat. Ik denk niet dat hij te oud is. Hij moet trainen bij zijn club, wedstrijden spelen, dan is hij voor ons heel belangrijk.

 Ik maak we wel zorgen over John Mensah, hij moet misschien wel een operatie ondergaan.

Andre Ayew is niet een van de belangrijkste spelers. Hij speelt in Frankrijk niet in de hoogste divisie. Hij speelde natuurlijk wel aardig tijdens de Afrika Cup, maar niet echt geweldig, hij maakte maar 1 doelpunt. Van zijn broertje Jordan Ayew heb ik nog niks gehoord.

Kevin Prince Boateng, ik weet niet of hij bij het team gaat komen. Het hangt er vanaf wat de coach en de bond willen.

Sulley Muntari is wel gedisciplineerd. Volgens mij ging hij niet mee omdat hij geblesseerd was tijdens de Afrika Cup. Hij heeft na de gemiste oefenwedstrijd zijn excuus gemaakt, dus daar ligt het niet aan.

Junior Agogo is echt een goede speler, heel sterk. Zelfs nu hij in Cyprus speelt, kan hij nog voor de Black Stars uitkomen.

De rangorde van de aanvoerders is Appiah, Mensah, Essien, Kingson.

 De oefenwedstrijd tegen Nederland

De oefenwedstrijd tegen Nederland nemen we heel serieus. Het is altijd leuk om tegen grote landen te spelen. Nederland staat natuurlijk heel hoog op de Fifa ranglijst.

De eerste oefenwedstrijd van Ghana tegen Nederland weet ik nog heel goed. Dat was in Gelredome, ik zat toen bij Vitesse, ik kwam net vanuit de jeugd, via het tweede bij het eerste. Een maand na die wedstrijd maakte ik mijn debuut in de eredivisie. Ik zat toen op de tribune. Nee, natuurlijk heb ik geen kaartje gekocht, dat ging gewoon via Vitesse. De wedstrijd werd 0-0. Wie toen precies de spelers waren dat weet ik niet meer. Die heb ik toen ook niet ontmoet. De spelers zijn allemaal veranderd, alleen de keeper van nu, Kingson, was er toen ook al bij. 

Wist je toen al dat je zelf Black Star zou worden?

In voetbal weet je het nooit. Ik hoopte het wel, ik wil natuurlijk graag voor mijn land spelen, daar ben ik trots op. 

Andere tegenstanders

We hebben in maart geoefend tegen Bosnie. Dat team lijkt op Servie, waar we op het WK tegen spelen. Onze bondscoach komt ook uit Servie. Bosnie was tegenstander van Portugal in de play-offs voor het WK, dat won Portugal maar met moeite. We hebben zeker een uur goed gespeeld, dus we kunnen het niveau wel aan.

 Vorig jaar speelde we een gekke oefenwedstrijd tegen Japan. We speelden goed en we stonden met 3-1 voor. Binnen een paar minuten maakten we een paar onnodige fouten en verloren we met 3-4. Fouten worden afgestraft. We hebben geleerd van onze fouten. Die moeten we niet meer maken. 

De Afrika Cup in 2010

Iedereen in Afrika is bang voor ons. In Europa weet ik het niet. Maar Essien zei dat zelfs Ivoorkust met Drogba bang voor ons was. Zelfs Egypte had grote moeite met ons. De meeste wedstrijden won Egypte makkelijk, maar tegen ons waren ze niet sterk. In de finale werden wel vreemde wissels ingebracht door onze coach. We stonden met 1-0 achter, en dan brengt hij een spits voor een andere spits en een verdediger voor een middenvelder.

 Maar als jij er was ingekomen, had je die bal van Addo, vlak voor tijd misschien wel gescoord?

Hahaha, Als, als, als, misschien was die bal dan niet gekomen.  

Hoe zie je de opkomst van de jonge spelers?

Tijdens de Afrika Cup hadden we heel veel blessures. 5-6 grote namen uit onze selectie konden niet meedoen, dus daarom hadden we jonge spelers nodig. Als de spelers uit de selectie allemaal fit zijn, dan hebben de jonge jongens geen kans volgens mij. Ze zijn nu nog niet klaar voor de Black Stars. Mensen kennen ze alleen maar omdat ze kampioen zijn geworden. Als ze geen wereldkampioen waren, hadden niet veel mensen ze gekend.

Adiyiah speelt wel bij AC Milan, maar zonder het WK kende niemand hem. Voor die jongen is het natuurlijk goed dat hij bij Milan speelt. Normaal gesproken, moeten de Black Satellites eerst doorstromen naar het Olympisch team de Black Meteors, voordat ze bij de Black Stars komen. 

Terug naar de Afrika Cup in 2008, wat ging daar mis voor jou?

Claude Le Roy, die was echt niet eerlijk tegen mij. Ik kampte met een blessure, maar hij sprak niet eens met mij. Toen was ik zo boos dat ik nooit meer voor Ghana wilde spelen. Mijn familie en mijn vrouw hebben mij overgehaald om toch weer te gaan, toen er een andere coach kwam. 

Ghana had eerder ook een Servische coach, wat is het verschil tussen Rajevac en Dujkovic?

Het verschil tussen Rajevac en Dujkovic is dat Dujkovic altijd 4-4-2 speelde, aanvallend. Hij was niet bang. Rajevac speelt met 4-2-3-1, met maar een spits. Die is veel verdedigender ingesteld. Rajevac spreekt niet goed Engels,  hij gebruikt altijd een tolk. De aanvoerder geeft wel aan wat de coach wil, maar niet zo veel. De coach bepaalt wat er gebeurt.

Geef een reactie

